Aplikacja “POLSKIE TRASY”
Wczasy w terminie od 1 do 16 sierpnia – KOMUNIKAT
23 czerwca 2020

Szlaki piesze – Pojezierze Drawskie

1. Zielony “Szlak Wzniesień Moreny Czołowej” (szlak nr 632 z)

Szlak prowadzi z zachodu na wschód przez najciekawsze krajobrazowo zakątki Pojezierza Drawskiego.

Następnie przecina Pojezierze Szczecineckie i skręcając na północ wiedzie zachodnim skrajem Równiny Charzykowskiej do położonego na Pojezierzu Bytowskim Żydowa. Największą atrakcją szlaku są położone w otoczeniu wzgórz morenowych prześliczne jeziora polodowcowe, najczęściej rynnowe – wydłużone, o znacznej głębokości.

Szlak rozpoczyna się na stacji PKP w Złocieńcu, a następnie ulicą Mickiewicza podążamy do skrzyżowania. Mijamy zabytkowy budynek poczty i kierujemy się prosto ulicą Połczyńską mijając rzekę Drawę oraz tory kolejowe. Idziemy chodnikiem wzdłuż stadionu miejskiego i na wysokości wejścia na stadion na prawo skręcamy w las zgodnie ze znakami koloru zielonego.

Na szlaku na terenie gminy Złocieniec można zobaczyć:

• budynek leśniczówki,
  • jezioro Czarnówek, rezerwat flory o pow. 11,88 ha
  • nasypy przygotowane pod budowę autostrady Berlin – Królewiec.

Wchodzimy na drogę asfaltową i skręcamy w prawo, mijając po drodze ze strony prawej w głębi lasu rezerwat – torfowisko nad jeziorem Morzysław Mały i dalej po lewej stronie jezioro Siecino oraz położone nad nim ośrodki wypoczynkowe i plażę miejską. Dochodzimy do miejscowości Cieszyno, gdzie warto zobaczyć:

• cmentarz,
  • kościół ryglowy z początku XIX w.,
  • pałac z XIX w. neorenesansowy wraz z zabytkowym parkiem.

Dalej trasa prowadzona jest znakami PTTK.

2. Czarny “Szlak Przyrodniczy Drawskiego Parku Krajobrazowego” (nr 1303 s)

Szlak przecina Pojezierze Drawskie z północy na południe prowadząc wzdłuż rynien jeziornych i zalesionych wzgórz moreny czołowej. Na trasie różnorodny krajobraz z niezliczoną ilością zabytków przyrodniczych i kulturowych. Szlak ten przebiega w niedalekiej odległości od Centrum Rekreacyjno-Wypoczynkowego “Polubie”.

Na szlaku na terenie gminy Złocieniec warto zobaczyć:

• Uraz – wspaniały punkt widokowy na położone o 20m poniżej jezioro Drawsko z zatoką,
  • Warniłęg – kościół neoromański z II poł. XIXw.,
  • Stare Worowo ? kościół o konstrukcji szachulcowej z 1689r.,
  • Cieszyno kościół ryglowy z początku XIX w.,
  • pałac (powyżej) z XIX w. neorenesansowy wraz z zabytkowym parkiem,
  • nasypy przygotowane pod budowę autostrady Berlin – Królewiec,
  • rezerwat “Torfowisko nad Jeziorem Morzysław Mały”,
  • jezioro Czarnówek, rezerwat flory o pow. 11,88 ha.,
  • w Złocieńcu kościół gotycki (z wieżą neogotycką z 1875r. oraz fragmenty muru świadczące o gotyckim pochodzeniu), wzgórze zamkowe z zachowanym podpiwniczeniem, aleja grabowa w parku miejskim oraz szereg budynków pochodzących z początku naszego wieku, ciekawych architektonicznie np. spichlerz,
  • w Lubieszewie – dwór z II poł. XIX w., kościół barokowy z 1687r.,
  • cmentarz ewangelicki z II połowy XIX w.

3. “Niebieski “Szlak I Warszawskiej Dywizji Kawalerii” (1302 n).

Wiodła tędy droga bitewna w walce o przełamanie Wału Pomorskiego I Warszawskiej Dywizji Kawalerii wchodzącej w skład I Armii WP. Ostatnia, historyczna szarża polskiej jazdy miała miejsce pod miejscowością Borujsko /ob. Żeńsko/ na południe od Wierzchowa.

Trasa szlaku przebiega południowym skrajem Pojezierza Drawskiego wzdłuż jeziora Lubie, następnie, za Wierzchowem, przez lesiste tereny Równiny Wałeckiej.

Trasa powyższego szlaku przebiega przez nasz ośrodek.

Na szlaku na terenie gminy Złocieniec można zobaczyć:

• W Lubieszewie dwór z II poł. XIX w.
  • kościół barokowy z 1687r.
  • cmentarz ewangelicki z II połowy XIX w.
  • można również odwiedzić klub jeździecki “PAMOS” oraz hodowlę pstrąga potokowego. Trasa jest przejezdna dla rowerów górskich.
  • Centrum Rekreacyjno-Wypoczynkowe “Polubie” 🙂

4. Zielony “Szlak Jezior Drawskich” (1313 z)

Szlak prowadzi przez tereny łąk i pól, przebiega wokół Drawska Pomorskiego zachodnią częścią Pojezierza przez wzgórza morenowe, doliny rzeczne wzdłuż całego ciągu jezior. Przejezdny jest dla rowerów górskich. Zjeżdżając z drogi asfaltowej w Linownie, na końcu wsi w prawą stronę, mijamy cmentarz i dalsza trasa prowadzi przez Gminę Złocieniec.

Na jej terenie można zobaczyć:

W Kosobudach:

• dwór z pocz. XX w. za nim naturalistyczny park z XIX w.z aleją dębów stożkowych,
  • neoromański kościół z 1891 r. z kamieni polnych z sygnaturką w szczycie zachodnim.

W Darskowie:

• jednonawowy kościół barokowy z 1788r. z wieżą dwukondygnacyjną, przykrytą hełmem dzwonowatym z iglicą. W otoczeniu kościoła lipa drobnolistna i 2 klony pospolite. Przed wejściem 2 mogiły z lat 1807 ? 1880 otoczone płotkiem żeliwnym, na pierwszej z podwójnym grobem żeliwny krucyfiks. Naprzeciw kościoła, za parkiem krajobrazowym z XVIII w. ogrodzonym kamiennym murem z głazów polnych, znajduje się okazały pałac w stylu rokoko z 1788 r. Obecnie mieści się tu Dom Pomocy Społecznej. Opodal na wzgórzu z wiekowymi drzewami mieścił się dawny cmentarz ewangelicki z grobowcem właścicieli pałacu von Doeberitz (epitafium jednego z rodu z 1788 znajduje się w miejscowym kościele). Na szczyt wzniesienia prowadzi alejka klonowa, która wiedzie do pomnikowego głazu narzutowego. Za nim pozostałości z grobowca : głaz z nazwiskiem rodu i daty 1333, 1470,1783, 1806.

Dalsza trasa szlaku wiedzie zgodnie z oznakowaniem poza obręb naszej gminy. Można ją skrócić, bądź urozmaicić skręcając w prawo na polną drogę, która prowadzi prosto do skrzyżowania drogi asfaltowej Złocieniec – Połczyn Zdrój z Cieszynem. Tam włączyć się można do szlaku zielonego (632 z).

Komentarze są wyłączone.

Wyrażam dobrowolną i świadomą zgodę na przetwarzanie moich danych kontaktowych (e-mail) przez Administratora (Właściciela Ośrodka) w celu wysyłki ofert własnych (informacji handlowej) drogą elektroniczną. Zgoda może zostać odwołana w dowolnym czasie, obowiązuje także do zmiany celu przetwarzania. "Szczegółowe zapisy odnośnie ochrony prywatności stosowanej przez Administratora znajdują się online pod adresem https://www.polubie.pl/polityka-prywatnosci/ lub po kliknięciu w przycisk "Polityka prywatności" poniżej.